Spaanse lessen - Reisverslag uit Logroño, Spanje van Laura Kalberg - WaarBenJij.nu Spaanse lessen - Reisverslag uit Logroño, Spanje van Laura Kalberg - WaarBenJij.nu

Spaanse lessen

Door: Laura Kalberg

Blijf op de hoogte en volg Laura

25 Oktober 2014 | Spanje, Logroño

Oepsie,

Ik heb al veelte lang niet geschreven! Ik heb het ook zo druk, heb nauwelijks tijd voor mijzelf.

Mijn Spaanse lessen zijn inmiddels al begonnen. Gelukkig maar, want nu kan ik gesprekken ongeveer volgen.
De eerste 'schooldag' was meer een introductie. Daar ging ik dan, in mijn eentje, naar de universiteit. Toen ik zat te wachten in de grote zaal waar iedereen naar binnen kwam kwamen er bijna alleen maar chinezen binnenlopen. Meer dan 20. Er was verder niemand uit Nederland, helaas. Dit had ik namelijk wel leuk gevonden.

Op de eerste dag kregen we gelijk een toets om je niveau te bepalen. Een stukje grammatica, conversatie en een stuk schrijven. Natuurlijk maakte ik er niet veel van, want ik heb nog nooit eerder Spaans gehad.
De hele introductie werd alleen in het Spaans verteld. Niks werd vertaald voor de mensen die geen Spaans kunnen. Zelfs de tijd waarop we de volgende dag aanwezig moesten zijn werd niet in het Engels verteld.
Er waren veel mensen die al Spaans spraken, dit had ik niet verwacht. Gelukkig vond ik een groep Europeanen die wel Engels spraken. Meisjes uit Duitsland, Frankrijk en Scotland. Wel hadden zij al eerder Spaans gehad op school. Dus hadden ook zij een voorsprong op mij.

De volgende dag was de echte eerste lesdag. We kregen te horen bij wie wij in de klas kwamen te zitten.
Ik werd in niveau A1 ingedeeld. Natuurlijk had ik niet anders verwacht. In mijn klas zitten 7 Chinezen en 1 meisje uit Duitsland. Het meisje uit Duitsland was er maar voor 2 weken. Dus nu zit ik nog maar met 7 Chinezen.
Dit vind ik wel een beetje jammer want het is toch een hele andere cultuur en zo is het moeilijk om een vriendschap op te bouwen. Ze hebben alles zo anders.
Het zijn wel hele aardige klasgenoten.

Twee jongens hebben zelfs al voor mij en het Duitse meisje gekookt. Chinees eten, het was heerlijk!

Wel ben ik de enige die naar een ander dorp moet. De rest van mijn klas woont allemaal in het studentencomplex.

De Spaanse lessen gaan er goed. Ik steek er erg veel van op. Twee keer moesten wij op straat iets aan mensen vragen in het Spaans. Dit was erg grappig om te doen. En leuk om te zien dat ik steeds meer begrijp.
Het lezen van stukken tekst gaat al heel goed. Het horen en praten is alleen wel wat lastiger. Veel Spaanse mensen praten heel snel of praten binnensmonds. Voor mij is het dan heel lastig om er iets van te begrijpen. Praten gaat dan wel wat beter, hoewel ik wel wat meer woordenschat nodig heb om mij echt goed te kunnen uiten.

Na de Spaanse lessen geven Marco en ik Engelse les aan kinderen in Entrena. Dit is leuk om te doen maar vraag veel energie.
Als ik uit school kom eten we vaak bij de ouders van Marco en dan moeten we gelijk door naar huis om de lessen voor te bereidden.
We hebben nu wel een school schema die wij afwerken, dus is het steeds minder voorbereidingen tijd.
Het verdient best goed, dus het is wel fijn dat we dit kunnen doen.

Dit is het even voor nu.
In mijn volgende blog zal ik kort vertellen hoe het met mijn ouders in Spanje was.
Want zij zijn mij kopen opzoeken en dat was erg gezellig!! :D

xxx

  • 26 Oktober 2014 - 16:08

    Jacqueline:

    We zijn nu al benieuwd naar je volgende blog en kunnen alvast verklappen dat wij een hele leuke tijd hebben gehad in Spanje!

    xxx

  • 06 November 2014 - 16:06

    Opa Koet:

    Hallo Laura en Marco,

    Ik krijg de indruk dat jullie zeer voortvarend bezig zijn. Heel goed!
    Ik reageer een beetje laat maar ik ben op mijn manier een beetje druk en je weet bij mij gaat alles ook nog minimaal twee keer zo langzaam. Heb net samen met je vader's hulp een automaat gekocht. Een Peugeot 107.
    Deze manier van Spaans leren is heel goed. In Nederland is (was ? ) er een instituut waar je in een stoomcursus een vreemde taal kan leren. Gedurende de gehele cursusperiode wordt je dan ondergedompeld in die taal. Dat wordt gedaan door nonnen.Was indertijd heel bekend.
    Ik neem aan dat je vrij snel een niveau zal stijgen.
    Wat die chinezen betreft hou ze maar te vriend. Ze manifesteren zich meer en meer. Misschien moet je ooit nog eens een cursus Chinees volgen. Kijk ondertussen maar wat recepten af voor je moeder.
    Weten zij overigens dat er in Nederland niet genoeg Chinese koks zijn? Maar ik weet niet of ze redelijk betaald worden.
    Ook nog bedankt voor de ansichtkaart. Zie er gezellig uit, doet aan de vakantie denken.
    Leuk dat je daar goed kunt fietsen. Toch een beetje Hollandse cultuur dus.
    Ik ga stoppen. Het is nu donderdag 4 uur. Nog even naar het ongezellige buiten. De hele dag al grijs, bah.

    Knuffel,
    Opa.





Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Well hi :) Ga mee met mij op reis Have Fun!

Actief sinds 11 Sept. 2013
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 7623

Voorgaande reizen:

14 September 2014 - 14 December 2014

Spanje - Logroño - Entrena

14 September 2013 - 14 December 2013

Minor in Canterbury

Landen bezocht: